15/05 VAN DE VOORZITTER

Afgelopen zaterdag was het zover; om 15.00 uur de finale om het Nederlands Kampioenschap van ons eerste jeugdteam. Toen ik om 13.00 uur aankwam (ik dacht er al vroeg te zijn) waren er al diverse mensen/ouders met de voorbereidingen bezig. Bij aankomst van de gasten uit Leiden rond 14.00 uur was alles al zo goed als klaar. De coach kreeg een kop koffie aangeboden en onder het draaien van de gezellige jeugdige muziek konden de spelers zich verder opwarmen voor de wedstrijd. Wat mij opviel gedurende de dag, was de ontspannen sfeer, zowel bij de spelers en publiek en alle andere vrijwilligers. Dat niet mij dit alleen opviel bleek wel uit een mail naderhand van een ouder van een van onze Leidse gasten. Zij roemde de ouders/familie/kennissen over het sportieve verloop tijdens de wedstrijd. Het was een wij gevoel " moge de beste winnen ". Een sfeer die mij een trots gevoel gaf. Een sfeer die we met ons allen hebben neergezet, die zo passend is bij onze club. Ik zag verschillende ouders ongevraagd assisteren bij de diverse werkzaamheden; spontaan werd er regelmatig een doekje over de wc gedaan, een ander kwam de wc rollen bijvullen, weer een ander had oog voor de lege bordjes en kopjes in de zaal. Broertjes en zusjes die assisteerden bij de verloting en ex-leden die er waren pakten de draad weeer op en hoorden er weer gewoon bij. Ik ga geen namen noemen in dit stukje omdat ik mogelijk mensen ga vergeten.
De omstandigheden waren voor de jongens optimaal. Ze hebben ons een mooie wedstrijd laten zien en hebben sportief geknokt. "We" zijn tweede geworden, maar verloren hebben we niet. Een dergelijke wedstrijd met alles erop en eraan laat zien hoe een kleine club groots kan zijn.